Plannen

Belangrijk bij het leren is plannen en tijd vrijmaken om bijvoorbeeld te herhalen. Het heeft allemaal te maken met afspraken die je maakt met jezelf. Voor je een studieplanning opstelt moet je jezelf een aantal vragen stellen.

Wat de docent verwacht bij het leren, merk je meestal als je de les volgt. Soms staat in de inleidende hoofdstukken wat er belangrijk is in de cursus. Als er eens iets niet duidelijk is, aarzel dan zeker niet om dat te vragen aan een medestudent of aan de docent zelf

De vraag hoeveel tijd er nu nodig is om de leerstof te verwerken en het te studeren, is voor iedereen verschillend. Niet iedereen heeft evenveel tijd nodig om de leerstof te verwerken. Tijdens de examens maak je bovendien meer tijd vrij om de leerstof te verwerken. Hier speelt je efficiëntie van je studiemethode een cruciale rol.

Hoeveel tijd heb je nu ter beschikking? Een dag telt vierentwintig uur, daar kan je niet veel aan veranderen. Het komt er dus op aan je tijd zo goed mogelijk te gebruiken. Om je te helpen je tijd in te delen is het misschien aangewezen om dagelijks gedurende een hele week een lijstje bij te houden met al je activiteiten.

Als je dat weet kan je beginnen aan het belangrijkste werk: je tijd verdelen. Leg na een week je lijstjes naast elkaar en daaruit kan je dan je conclusies trekken. Waar verlies je veel tijd (bijvoorbeeld door verplaatsingen), wat zijn de belangrijkste activiteiten en hoeveel tijd vragen die? Welke activiteiten kan je uitstellen of welke moeten onmiddellijk gedaan zijn? Welke activiteiten realiseren je doelen? Pas als je op al die vragen een antwoord hebt kan je een goede studieplanning opstellen en beginnen met studeren!

Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van een goede studieplanning?