De Brain-Map

De Brain-Map, of mindmapping, als tweede fase bij het studeren, is een methode om informatie te ordenen in een structuur die vertrekt van een centrale kern en werkt met kleuren, beelden en kernwoorden.

Het gebruik van Brain-Maps verbetert aanzienlijk de herinnering tijdens en na het leren doordat kleur en beelden samen het geheugen meer houvast bieden. Het gebruik van kernwoorden reduceert de hoeveelheid informatie met maar liefst 90%. De structuur van de Brain-Map weerspiegelt die van in de hersenen. Het is trouwens zeer eenvoudig en leuk om een Brain-Map te maken.

De kracht van een Brain-Map zit hem in de structuur: het is een soort van kaart die een overzicht biedt van je leerstof en de nodige verbanden aanduidt, belangerijk bij het leren. Iedere tak vertegenwoordigt een aspect van het onderwerp. De takken hebben zijtakken en die hebben eventueel nog zijvertakkingen, zodat kleinere onderverdelingen van het onderwerp mogelijk zijn.

Belangrijk zijn ook de geheugensteuntjes die je helpen bij het studeren om de leerstof te onthouden. Het kunnen verhaaltjes zijn of een rijmpje. Redenaars in het antieke Griekenland memoriseerden en hun betoog door zich in te beelden dat ze door een huis liepen. Elke kamer was een onderwerp en de meubels waren de argumenten. Je kan ook visueel te werk gaan en werken met kleuren of tekeningen. Als het je maar kan helpen om de leerstof te onthouden.

De leerstof memoriseren gaat natuurlijk hand in hand met het begrijpen van de stof tijdens het studeren.